دانلود سیب‌اپ
sibapp
رفع مشکل آی مسیج
رفع مشکل آی مسیج
نقد و بررسی محصولات اپل
مطلب برتر

برطرف کردن مشکل فعال نشدن iMessage

  • ۱۰ آبان ۱۴۰۲
  • 12124
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

ای مسیج (iMessage) را باید سرویس پیام‌رسان مخصوص اپل دانست که می‌توان توسط آن پیام‌های متفاوت را از طریق اینترنت برای کاربران دستگاه‌هایی با سیستم‌عامل (iOS) ارسال کرد. اما گاهی به دلایل متفاوت افراد نمی‌توانند از طریق ای مسیج برای دیگران پیام بفرستند. همین امر سبب شده تا در این مطلب از سیب اپ به دلایل و نحوه برطرف کردن مشکل فعال نشدن و کار نکردن ای مسیج بپردازیم. توصیه می‌کنیم این مطلب را تا انتها با ما همراه باشید تا با این موارد آشنا شوید. این کار سبب خواهد شد تا در زمان لازم بتوانید این مشکل را به‌راحتی برطرف کنید.

ای مسیج چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، ای مسیج نوعی سیستم ارسال پیام مختص گوشی‌های ساخت اپل است. باید بدانید که در گوشی‌های آیفون بخش جدایی برای ای مسیج وجود ندارد و آن‌ها را می‌توانید در همان بخش (SMS) مشاهده یا ارسال کنید. حال شاید از خود بپرسید که از کجا متوجه شوم پیامم به‌صورت اس‌ام‌اس عادی یا از طریق ای مسیج برای مخاطب مد نظر ارسال شده است؟ باید بدانید که با توجه به رنگ پیام‌ها می‌توانید متوجه تفاوت آن‌ها شوید. در گوشی‌های آیفون حباب‌های دور متن اس‌ام‌اس‌ها به رنگ سبز هستند و پیام‌هایی که از طریق ای مسیج ارسال یا دریافت می‌کنید، در حبابی به رنگ آبی مشاهده خواهید کرد.

همانطور که در این مطلب به آن اشاره کردیم، سیستم ای مسیج تنها مختص دستگاه‌هایی با سیستم‌عامل (iOS) است. پس باید بدانید که شما نمی‌توانید برای ارسال پیام به مخاطبانی که از گوشی‌های اندرویدی یا سایر سیستم‌عامل‌ها مانند ویندوز فون استفاده می‌کنند، از ای مسیج استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که سیستم ای مسیج از اینترنت برای ارسال و دریافت پیامک استفاده می‌کند. پس در صورتی که به اینترنت دسترسی نداشته باشید، حتی برای مخاطبانی که گوشی آیفون دارند هم نمی‌توانید ای مسیج ارسال کنید و پیام‌هایتان به‌صورت پیامک برای آن‌ها ارسال خواهد شد.

مزایای استفاده از ای مسیج

قبل از این که به سراغ روش‌های برطرف کردن مشکل فعال نشدن و کار نکردن ای مسیج برویم، بد نیست با مزایای استفاده از این سرویس جذاب آشنا شوید. این کار سبب می‌شود تا با علاقه بیشتری برای برطرف کردن این مشکل تلاش کنید. از مهم‌ترین مزایای استفاده از ای مسیج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روش‌های رفع مشکل فعال نشدن و کار نکردن ای مسیج

باید بدانید که به دلایل متفاوتی ممکن است با مشکل فعال نشدن و کار نکردن ای مسیج مواجه شوید. گاهی مشکل از سمت سرور‌های اپل است و گاهی هم مشکل را باید در تنظیمات متفاوت گوشی خود جست‌وجو کنید. رایج‌ترین دلایل کار نکردن درست و مناسب ای مسیج را در ادامه با هم مرور خواهیم کرد. به احتمال بسیار زیاد با بررسی موارد زیر می‌توانید مشکل کار نکردن ای مسیج را پیدا و رفع کنید.

1- خاموش بودن ای مسیج

اولین اقدامی که باید برای رفع مشکل فعال نشدن و کار نکردن ای مسیج انجام دهید، بررسی فعال و روشن بودن این قابلیت در گوشی است. پس با استفاده از مطالب مربوط به روشن کردن ای مسیج، این کار را انجام دهید. برای چک کردن این مورد باید از بخش (Settings) گوشی خود به قسمت (Messages) بروید و تنظیمات این بخش را بررسی کنید. همچنین گاهی سرور‌های ای مسیج به دلایل متفاوت از کار می‌افتند. پس در صورتی که تنظیمات ای مسیج گوشی شما فعال بود و باز هم نمی‌توانستید پیام‌های خود را به صورت ای مسیج ارسال کنید، حتماً از فعال بودن این سرویس روی گوشیتان مطمئن شوید.

2- عدم اتصال به اینترنت

دومین موردی که می‌تواند سبب بروز مشکل فعال نشدن و کار نکردن ای مسیج شود، عدم دسترسی به اینترنت است. گاهی مواقع به دلایل مختلف مانند کم بودن آنتن یا قطع موقت شبکه وای‌فای، دسترسی گوشی به اینترنت قطع می‌شود. همانطور که اشاره کردیم، ای مسیج برای ارسال و دریافت پیام‌ها از اینترنت استفاده می‌کند و در صورتی که به اینترنت دسترسی نداشته باشید، نمی‌توانید از ای مسیج استفاده کنید.

برای رفع این مشکل بد نیست ابتدا یک بار گوشی خود را به حالت پرواز ببرید و پس از چند لحظه آن را از این حالت خارج کنید. این کار سبب خواهد شد که سیگنال قوی‌تری پیدا کنید تا بتوانید به درستی به اینترنت متصل شوید. در صورتی که به هر دلیلی به‌صورت موقت به اینترنت دسترسی ندارید، نمی‌توانید تا زمان اتصال به اینترنت برای ارسال و دریافت پیام‌ها از ای مسیج استفاده کنید.

3- عدم استفاده مخاطب از آیفون

برنامه ای مسیج تنها مخصوص دارندگان گوشی‌های ساخت اپل است. به همین دلیل نمی‌توان از طریق آن برای افرادی که از گوشی‌های متفاوت دیگر استفاده می‌کنند، پیام ارسال کرد. گاهی اوقات دلیل بروز مشکل فعال نشدن و کار نکردن ای مسیج شما این است که مخاطب مد نظر شما از گوشی آیفون استفاده نمی‌کند. پس در صورتی که تنها پیام‌های شما برای یک شخص خاص ارسال نمی‌شوند، از او بپرسید که آیا از گوشی آیفون استفاده می‌کند یا خیر. برای بررسی این مورد می‌توانید برای فردی که مطمئن هستید گوشی آیفون دارد، با استفاده از ای مسیج پیام ارسال کنید. در صورتی که برای این فرد هم پیام ارسال نشد، باید از روش‌های دیگر برای رفع این مشکل استفاده کنید.

4- وجود باگ در برنامه (iMessage)

تقریباً تمام برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های موجود گاهی به دلایل مختلف با باگ و ایراد مواجه می‌شوند و به اصطلاح هنگ می‌کنند. برنامه ای مسیج نیز از این قاعده مستثنی نیست و گاهی با ایراد مواجه می‌شود. در صورتی که مشکل فعال نشدن و کار نکردن ای مسیج به این دلیل به وجود آمده باشد، روشن و خاموش کردن برنامه می‌تواند یک راه حل مناسب باشد. برای این کار به بخش تنظیمات و مسیج گوشی خود وارد شوید و برنامه ای مسیج را خاموش کنید. پس از آن لازم است که گوشی خود را ری‌استارت کنید و پس از روشن شدن گوشی دوباره به بخش پیام‌ها وارد شوید و ای مسیج را فعال کنید. پس از انجام این مراحل آزمایش کنید که آیا مشکل ای مسیج شما برطرف شده است یا خیر.

5- سنگین شدن برنامه ای مسیج

ارسال فایل‌های متفاوت صوتی، تصویری، موسیقی و عکس سبب می‌شود که برنامه ای مسیج اندکی سنگین شود. این سنگینی می‌تواند سبب بروز مشکل در این برنامه شود. در صورتی که مشکل به این دلیل به وجود آمده باشد، باید برخی از پیام‌های خود را حذف کنید. برای این کار می‌توانید از دکمه ویرایش که در گوشه سمت چپ بالای صفحه (Messages) وجود دارد، استفاده کنید. همچنین برای این که دوباره با این مشکل مواجه نشوید، می‌توانید از طریق بخش تنظیمات کیفیت و حجم عکس‌های ارسالی را کاهش دهید.

6- به‌روز نبودن سیستم‌عامل (iOS)

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند سبب شود تا با مشکل فعال نشدن و کار نکردن ای مسیج مواجه شوید، به‌روز نبودن سیستم‌عامل گوشی است. برای بررسی این مورد می‌توانید به منوی تنظیمات به بخش سیستم‌عامل بروید. در صورتی که از آخرین نسخه منتشر شده سیستم‌عامل استفاده می‌کنید، باید در بخش‌های دیگر به‌دنبال دلیل مشکل فعال نشدن و کار نکردن ای مسیج بگردید و در صورتی که از آخرین نسخه استفاده نمی‌کنید، آن را دانلود و نصب کنید.

7- تنظیم نبودن (Time Zone)

برخی از کاربران گوشی‌های آیفون گفته‌اند زمانی که (Time Zone) گوشی‌ آن‌ها تنظیم نبوده است، با مشکل در ارسال و دریافت پیام در ای مسیج مواجه شده‌اند. دلیل اصلی این مشکل می‌تواند به شرکت مخابراتی بازگردد. برای بررسی این مورد باید از منوی تنظیمات به بخش (General) وارد شوید و پس از آن گزینه (Date & Time) را انتخاب کنید. پس از وارد شدن به این منو گزینه (Automatically) را فعال کنید تا (Time Zone) شما به‌صورت خودکار درست شود.

8- وجود مشکل در تنظیمات (Carrier)

برخی از افرادی که به تازگی گوشی آیفون خریده‌اند به دلیل وجود مشکل و به‌روز نبودن تنظیمات (Carrier) با مشکل فعال نشدن و کار نکردن ای مسیج مواجه می‌شوند. برای این کار بهتر است همیشه پس از قرار دادن سیم کارت در گوشی و روشن کردن آن اقداماتی را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم انجام دهید:

  1. به بخش (Settings) گوشی خود وارد شوید.
  2. در میان گزینه‌های موجود در این صفحه به‌دنبال گزینه (About) بگردید و وارد این بخش شوید.
  3. در این منو گزینه‌ای با نام (Network Provider) وجود دارد. آن را پیدا کنید و یک بار این گزینه را لمس کنید تا به‌روزرسانی شود و بتوانید از جدیدترین نسخه موجود استفاده کنید.

پس از انجام این مراحل می‌توانید بررسی کنید که آیا (iMessage) شما کار می‌کند یا خیر. در صورتی که هنوز کار نمی‌کند برای حل مشکل باید به سراغ روش‌های دیگری بروید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

9- وجود مشکل در تنظیمات شبکه

همانطور که گفتیم عدم دسترسی به اینترنت می‌تواند باعث شود تا با مشکل فعال نشدن و کار نکردن ای مسیج مواجه شوید. گاهی قطع دسترسی به اینترنت به دلیل وجود مشکل در تنظیمات شبکه به وجود می‌آید. شما با ریست کردن این تنظیمات می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. اما باید توجه داشته باشید در صورتی که تنظیمات شبکه را ریست کنید، اتصالات بلوتوث و رمز عبور وای‌فای‌های مورد استفاده شما هم پاک خواهند شد. پس از این روش به‌عنوان یکی از آخرین روش‌ها استفاده کنید. برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. وارد بخش (Settings) گوشی خود شوید.
  2. در این بخش گزینه (General) را پیدا کنید و وارد آن شوید.
  3. در منوی (General) به دنبال گزینه (Reset) بگردید و پس از پیدا کردن آن واردش شوید.
  4. اکنون گزینه‌ای با نام (Reset Network Settings) را مشاهده خواهید کرد. آن را انتخاب کنید تا تنظیمات شبکه گوشی شما ریست شوند.

10- کمک گرفتن از پشتیبانی اپل

اگر با استفاده از روش‌هایی که تا اینجا به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، مشکل فعال نشدن و کار نکردن ای مسیج شما برطرف نشد، به‌عنوان آخرین راه می‌توانید به پشتیبانی مجموعه اپل پیام دهید. البته برای این کار باید به زبان انگلیسی تا حدی مسلط باشید. زیرا متخصصان این مجموعه به پیام‌هایی با زبان فارسی پاسخ نمی‌دهند و جواب آن‌ها هم به زبان انگلیسی برای شما ارسال خواهد شد. وارد سایت اپل شوید و به متخصصان این مجموعه ایمیل ارسال کنید و منتظر پاسخ بمانید.

جمع‌بندی

تگ‌ها:

نظر کاربران